Den første dag i en ny virkelighed

Hjælp til børnenes sproglige udvikling

Reklame for bøgerne fra Pelle og Ronjas univers fra Ciha.dk

 

 

Jeg tror dine børn, har brug for lidt ekstra hjælp..” siger damen foran til mig, alt imens hun bevæger hovedet lidt på skrå. Hun kommer fra kommunen og så snart mennesker er kommunalt ansatte, føler man sig altid lidt vurderet. Lidt som når man holder i et kryds og skal til at svinge til venstre og der kører en politibil op forbi én. Vi har dog ikke gjort noget. Hun er bare på besøg i børnenes dagpleje for at sige hej og for at fortælle, at hun har det overordnede pædagogiske ansvar.

“Der skal du nok være lidt mere specifik” smiler jeg og skæver ned på min datter på 2.5 år, der sidder på sin numse på gulvet og prøver at spise en hotdog lavet af plastik.

Hun fanger tydeligvis ikke ironien i min stemme. “Deres sprog. Jeg synes ikke, at de er, hvor de skal være sprogligt..” 

Jeg ved ikke helt, hvilket ben jeg skal stå på og tænker på mit ældste barn, der stort set ikke talte et ord dansk som 2-årig, da vi landede i København efter at have boet i Grønland.

“Læser du for dem?” Kvinden afbryder mine tanker. “Ja, da.” svarer jeg. “Hvordan?” spørger hun igen. Jeg træder mig selv lidt over tæerne og forstår ikke spørgsmålet.. “Altså jeg læser.. Jeg læser børnebøger og sådan..” “Har du hørt om dialogisk læsning?” afbryder kvinden mig.

Da jeg kommer hjem googler jeg “dialogisk læsning” og falder over en lang række artikler, der redegør for forskningsprojekter, der fortæller, hvordan man kan forbedre børns sprog, når man læser børnebøger. Det ser ikke svært ud og går egentlig ud på, at man skal tale OM bogen, mens man læser bogen.

Et par timer senere besøger jeg min veninde. Hendes søn er fuldstændig aldersvarende med mine børn. Der er 14 dage imellem dem. Hendes søn taler dog betragteligt bedre end mine. Jeg fortæller hende om min ny-opdagelse, som hvis der var tale om en leder af en stenalder-stamme, der netop havde opdaget ild og nu skulle dele det med de resterende. Hun ser bare ikke særlig overrasket ud. “Nåeh, ja. Det kender jeg da godt” siger hun. “Jeg har faktisk købt en bog til formålet. Den må du gerne låne”

Bogen hedder “Den store snikkesnakkebog” og var mit første møde med figurerne Pelle og Ronja på henholdsvis 2 og 3 år. I bund og grund er der tale om en klassisk børnebog, men forskellen er, at der på hver side er gode ideer til, hvordan man som forældre kan indgå i dialog, stille spørgsmål og lege med børnene omkring de ting, de ser på siderne. Det er udarbejdet og udviklet af en psykolog.

Jeg fornemmede meget hurtigt, at det reelt gav mening og bogen blev hurtigt børnenes foretrukne, da højtlæsningen blev mere nærværende og ikke bare resulterede i, at jeg jappede igennem læs-let versionen af Frost.

Siden er der kommet 2 yderligere bøger til fra “Pelle og Ronja”-universet på børnenes boghylde.

Den lille bog om store følelser

Når man er 2-4 år kan man føle enormt meget og ind imellem er det svært at forstå, hvad der reelt foregår i ens lille krop. Det er vist gældende for langt de fleste børn i den aldersgruppe og jeg havde lidt brug for et pædagogisk værktøj til at tale med børnene om, hvad man fx skal gøre, når nogen overtræder ens grænser. Det sker nemlig nemt og ofte, når man er en søskendeflok på 3.

Det her afbilledet ovenfor er eksempelvis en meget klassisk situation i vores familie. Da jeg første gang læste bogen med min datter, talte vi om, hvad man skulle gøre, hvis nogen kom og tog ens legetøj, hvorefter hun peger på billedet af, at Pelle bider Otto i armen. Det gav anledning til en fin dialog, om virkningen af at sige “Stop” eller at trække sig fra situationen, istedet for at sætte tandmærker i en overarm.

Desuden har vi også brugt meget tid på at tale om, hvad der kan ske i kroppen, når man gerne vil noget selv, men det måske er lidt svært, fordi man ikke har evnerne til det. Fx når man ikke kan få sin fod ned i en sko.

 

Sammen om sanserne

Den sidste bog vi har stående på hylden, bruger vi ikke kun til de yngste børn, men også til vores 5-årige. Bogen omhandler sanserne og indeholder udover spørgsmål til dialog også dele af teksten, der er skiftet ud med små symboler, så barnet reelt kan indgå som læsepilot. På den måder deltager børnene selv aktivt i oplæsningen. Derudover har den især her i Corona-tiden givet anledning til lugte-, smags- og sanselege, som bogen også indeholder.

Vi har gået på line, hoppet på et ben og fået far til at prutte, mens vi har læst bogen for at underbygge læringen.

 

 

Det er nu halvandet år siden, at jeg havde mødet med kvinden fra kommunen og børnenes sprog har siden taget kvantespring. De er tvillinger og tvillinger har eftersigende lidt tendens til at være lidt bagud sprogligt, så vi arbejder stadig dagligt med sproget. Men både børn og voksne har fundet stor glæde i bøgerne, der ofte er dem, der tages først ned af hylden, når der skal læses historie.

Bøgerne kan findes her hos Ciha.dk. 

2 kommentarer

  • Iben

    Tak for et virkelig fint indlæg. Jeg har kigget på bøgerne flere gange, men været i tvivl om de blev lidt for langhårede til mig🙈 Men nu er de købt med din kode☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Haha, ja. Jeg dur heller ikke til ting, der bliver for langhårede. Men jeg synes de er meget brugbare.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den første dag i en ny virkelighed