Om døden, en bog og en rød pille

At skabe ro i et fyldt hoved

Det her familie- og børneliv er klart det mest stressende arbejde, jeg har bestridt.

Nu kan man jo egentlig ikke kalde ens privatliv for et arbejde. Og så alligevel. For de forventninger og de opgaver, der kommer i forbindelse med den opgave at drive en børnefamilie, er hårdere end noget job jeg nogensinde har været i nærheden af. Og mine 3 små chefer går ikke så meget op i work/life-balance og egne behov. De arbejder med meget korte frister og de mener, at jeg er arbejdstidsneutral. Det betyder, at de er ligeglade med, at jeg har været på arbejde fra kl. 6 om morgenen og klokken nu er 21.00. Og der ikke har været en eneste pause i løbet af dagen. Det er en pænt latterlig den mor-overenskomst, der er indgået.

Og jeg har endda et bredt CV. Jeg har lavet alt fra at lange burgere over disken på Mcdonalds til at håndtere folks forsikringer og til at lange tequilaer over disken som bartender. Det var vigtigt for min mor, at jeg fik et arbejde, så jeg kunne lære værdien af penge. Jeg fik mit første arbejde som 13 årig, hvor jeg hver dag gik posthuset for at få stemplet breve og få stemplet girokort (Jeg føler mig ca. 100 år, når jeg skriver det her. Det var inden det store internet, blev en rigtig ting.) Så det er altså ikke fordi, at jeg ikke har et vist indblik i det store arbejdsmarked.

Men det er nu engang et arbejde, man aldrig kan holde fri fra. Men det kan altså være skidehårdt at drive sådan en familie-biks. Der er en grund til at mange forældre, løber rundt med galoperende stress-symptomer. Mig selv inklusiv.

Min korttidshukommelse er stort set væk og jeg kan ind imellem føler, at jeg altid lever i det røde felt, hvor tingene er ved at brænde på. Derfor har jeg nu sat alvorligt ind på at få skabt noget ro omkring mig selv. Og det er nemmere sagt end gjort, når man har 3 små ballademagere løbende om benene på én hele tiden.

Og måske kan du bruge nogle af de samme tricks:

5 minutters ro om dagen med meditation 

 

Det lyder utrolig frelst og jeg troede aldrig, at jeg skulle blive typen, der meditererede. Men det hjælper mig i stor stil. Det tvinger mig til at skabe 5 minutters ro omkring mig selv om dagen, hvilket kan føles som en umulighed, selvom der kun er tale om ganske få minutter.

Jeg bruger appen Headspace, hvor en behagelig dyb, mandlig stemme med en charmerende engelsk udtale får fjernet den værste trykken for brystet. Appen har et par meditationer i den gratis version. Ellers koster den 99 kroner om måneden og selvom det er mange penge til en app, er den med til at jeg cykler glad på arbejde om morgenen. Selv de morgener, hvor alt er kogt over.

De morgener hvor min mand afleverer, sætter jeg mig i sofaen, så snart børnene er sendt ud af døren, hvorefter jeg lukker øjnene og lytter til den behagelige engelske mand. Det fjerner alt det hektiske fra morgenstunden. Hvis jeg selv afleverer og henter børnene, finder jeg en bænk enten på vej hjem eller på vej på arbejde. Man kan selv indstille, hvor lang tid man vil bruge og for det meste bruger jeg kun 3 minutter på det.

Appen har også søvn-meditationer, der hjalp mig med at falde i søvn, da livet var lidt svært.

Hvis nogen har interesse, så send mig jeres mail, så kan jeg sende 14 dages prøveperiode på appen (Jeg kan dog ikke se, om man binder sig til noget efterfølgende, så vær lige obs på det)

Skab fokus

Når man ikke har sovet i noget, der føles som 10 år, kan det være svært at koncentrere sig om vigtige opgaver, der skal ordnes. Hvad end det er, at man hjemme om aftenen skal skrive en vigtig mail eller om det er fordi, at man skal forberede et oplæg på sit arbejde.

Når man har små børn, bliver man meget ofte forstyrret. Og det gælder jo egentlig talt også, når man er på arbejde. Hvad end det er kolleger, mails eller telefoner. Når man bliver forstyrret, tager det åbenbart helt op til 25 minutter at vende tilbage til den samme koncentration, man var i. Så det ikke mærkeligt, at man indimellem føler, at man ikke kan koncentrere sig ordentligt.

Der er forskel på hvor længe man kan holde en dyb koncentration, men nogen eksperter mener, at det er mellem 20 og 30 minutter. Jeg har hentet appen “Tide”, jeg bruger når jeg skal koncentrere mig dybt. I 25 minutter afspiller den nogle selvvalgte lyde, der kan hjælpe med koncentrationen. Når de 25 minutter er gået, holder jeg 3-4 minutters pause og henter en kop kaffe, eller hvad der lige passer. Og så forfra. Jeg når allermest, når jeg har Tide i ørerne.

Instrumental musik

Der sker både noget med børnene og mig selv, når vi sætter instrumental musik på. Akustisk guitar og den slags pifter lige tempoet ud af børnene.

Disse to spillelister på Spotify er gengangere i dette lille hjem:

  • Cello covers – hvis man gerne vil have moderne numre i en rolig form
  • Peaceful guitar – virkelig behagelig guitar-musik

 

Bulletjournal

Jeg har seriøst hovedet oppe i min egen bagende i øjeblikket. Jeg glemmer alt omkring mig. Hvis jeg ikke skrevet noget ned i det sekund en tanke opstår, er den højst sandsynligt væk for evigt. Derfor prøver jeg at havde en notes-bog med mig overalt. Man kan selvfølgelig have en note-funktion på sin telefon, men jeg når knap nok at finde telefonen frem og taste adgangskoden før tanken er væk igen.

Det gode ved en bulletjournal er, at den kan optegnes præcis efter de behov man har, og så er lidt hyggeligt at sidde og tegne i den løbende.

 

Bodyflow

Noget der i den grad hjælper på et stresset hoved, er motion. Men hvis der er noget, der er umuligt at få passet ind i en børnefamilie, er det altså tid til én selv. Og hvis man skal vælge imellem en serie på sofaen eller en løbetur i regnvejr efter børnene er puttede og madpakkerne er smurt, er det nok ikke ligefrem det sidste.

Jeg prøver dog ihærdigt at få passet lidt motion ind. Ca. en gang om ugen løber jeg på arbejde og så har jeg lavet den helt store investering og har indkøbt et løbebånd, så jeg en sjælden heldig gang imellem, kan stå op før børnene og tage en halv time på det.

Det der hjælper allerbedst, er dog bodyflow, der bliver udbudt i de fleste store fitnesskæder. Det er en blanding af yoga, pilates og tai chi og afsluttes med en omgang afspænding.

Jeg føler mig oftest som et nyt og bedre menneske efter sådan en time.

Og så fortæl mig lige – Hvad hjælper dig i det store familiære hamsterhjul?

 

 

 

 

18 kommentarer

  • Pia

    Jeg er begyndt at købe mad via retnemt.dk og det hjælper på min stress ikke at skulle finde på aftensmad. Mine drenge er så store at de nu er begyndt at forstå at jo mere de hjælper mig, desto mere tid har jeg til at lave sjove ting med dem. Den store er igang med at spare op til en kæmpe æske lego, så han elsker at få opgaver på mymonii app’en. kh Pia

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Mad kan være en kæmpe stressfaktor. Hurra for måltidskasser. Vi har prøvet nemligs i denne uge og det gør en stor forskel, at der er købt ind og taget stilling. Og sejt med drengene. Det betyder bare så meget, at de bliver ældre og forstår samfundet.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julia

    Arbejder på deltid. Det er uden pis det bedste jeg har gjort for mig selv nogensinde, giver plads til at leve… Men det har så også altid været min ambition ikke at arbejde så meget (selvom jeg har et rigtig spændende arbejde)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Det kan jeg virkelig godt forstå. Jeg overvejer selv det samme. Hvad bruger du tiden på? Praktik eller dig selv?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julia

      Det eneste jeg gør af “ekstra” praktiske ting i forhold til inden jeg gik på deltid er at gå morgen tur med hunden:) Til gengæld har jeg hele tiden haft temmelig lang transporttid til arbejde (knap 1 time) så der ryger også lidt.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Fedt spørgsmål! Mine børn er nu 7, 5 og 5, og jeg genkender så meget fra mit liv i dine (i øvrigt relevante og interessante) beskrivelser. Her er også et højt støj- og konfliktniveau. Jeg har været alene med dem i 4 år, og tror noget af det, der fungerer ift. pauser for mig er:
    – voksentid! Jeg fortæller, at nu har jeg voksentid ti min med en bog og vil ikke forstyrres. De skal lige vænne sig til konceptet, men lærer det efterhånden.
    – under konflikter (som ikke har udviklet sig til blodbad) sige: jeg vil ikke være en del af dette. Og så går jeg ud af rummet. I i hvert fald 50% af tilfældene stopper de. De gider ikke kæmpe, når ‘dommeren’ siger op.
    – stille mig udenfor huset og trække vejret.
    – typisk på jobbet eller på vej mod bh: trække vejret dybt ned i maven. Køre skuldrene ned.
    – bruge ørepropper under særligt krævende måltider. Det tager lige toppen.
    – sende unger ud at lege/i hvert sit rum.
    – planlægge alenetid med dem.
    – når de er nogle stride bananer- løbe runder om huset med dem/hoppe på trampolin.
    – skrive positivdagbog. Det styrker mit fokus på det positive selv de hårde dage.
    Glæder mig til at teste playlisterne!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Det er virkelig nogle gode råd. Jeg tror, at vi vil forsøge at indføre det herhjemme. Især det med ikke konstant at skulle være dommer.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    1. Tid og luft: Jeg står op 1-1,5 time før mine børn. Bare for at drikke kaffe, tømme opvaskemaskine og kigge ud i luften.
    2. Udlicitering: Så betaler jeg for rengøring (har ikke rigtig råd – men hej livsglæde), da rengøring gør mig i rigtig dårligt humør og til en øv-mor.
    3. Mind-trick: Så har jeg indført (i mit eget hoved) gradvis oprydning. Det betyder at det (for mig) er ok at stuen roder fordi jeg har ryddet op i køkkenet så kommer stuen næste gang det skal/jeg gider rydde op.
    4. Den bedste: Food prepping – jeg bruger 2 timer de fleste weekender på at forberede mad til næste uge. Det betyder at jeg kan lave mad på 15 min og jeg har mere end halveret tiden (og opvasken) jeg bruger på madpakker i løbet af ugen. Og jeg spiser selv sundere når køleskabet er fyldt med sund mad der allerede er snittet/juicer/blender etc. Og ungerne spiser langt flere grønsager når de selv kan tage skrællede og skårede grønsagsstænger og færdiglavet humus med presset juice/smoothie osv. i køleren.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Jeg er vild med det. Virkelig nogle gode råd. Du lyder som et struktureret menneske, hvilket der i den grad er behov for, når hamsterhjullet ruller. Jeg ville ønske, at jeg kunne følge dit første punkt, men jeg er B-menneske. Hvad tid står du op?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sara

      Ha – er alt andet end struktureret. Men single parenthood kræver at man bliver det… står op 5.30-6.00. Og lever for min alene-i-verdenen-kaffe. Gør mig klart til en bedre mor!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Du er fandme den sejeste jeg kender. Lad os snart ses til æd og skrid 😘

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Jeg øver mig i, at 80 pct. er godt nok. Det er svært, men jeg prøver. Jeg bruger det i arbejdsregi og særligt til den evindelige række af møder i børnenes skole. Ofte er der krav om forberedelse og kan jeg købe mig til hjælpen, så gør jeg det. På arbejdet vil jeg altid være bedst og det resulterer altid i overforberedelse. Jeg øver mig i at reducere det.
    Derudover laver jeg altid mad til mindst 2 dage – nogle gange 3. Kedeligt ja, men ungerne er lige glade.
    Jeg har også netop købt mig et løbebånd😅

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Ja. Vi skal virkelig lægge det perfektionistiske fra os. Det dur ikke at vi konstant slår os selv i hovedet over de ting vi ikke når. Og det med løbebånd. Jeg føler mig så heldig hver gang jeg træder ud på det.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Naja

    Det der virkelig gjorde en forskel for os ift hamsterhjulet var at kaste hele vores liv op i luften og kun pille det ud der gav os værdi. Det betød et andet og mere ustabilt job til mit, men på deltid. Arbejder kun ca 6-8 vagter om måneden. Så kunne vi spare børnenes institution og holde dem hjemme. Vi ender med at leve i et hamsterhjul der bare kører og kører, som giver os stress og får os til at glemme det som er vigtigst: vores og vores børns velbefindende!
    Små lappeløsninger som meditation og bodyflow er i min optik symptombehandling på et problem, der stikker dybere. I samfundet that is.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Ja, jeg er delvist enig. Jeg synes ikke meditation og bodyflow er en lappeløsning. Jeg brugte det også, da jeg læste på universitet og fx skulle til eksamen. Og det var altså inden børn og hamsterhjul. Men alligevel var det godt for mig at skabe fokus og ro.
      Jeg tænker også, at det er godt at skabe små oaser for sig selv i hverdagen. Også når man er sammen med sine børn. Mine børn kan i hvert fald godt køre meget højt i lyd- og konfliktniveau, hvilket kan være svært at være i. Sådan ville jeg nok også have det, hvis jeg ikke arbejdede overhovedet.

      Det er dejligt for jer, at I kan få det til at hænge sammen. Hvad arbejder du med?

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Jeg er på barsel med en baby på snart 8 mnd og så har jeg en på 3. Jeg har appen mofibo, som er ligesom Spotify bare med bøger. Så har jeg en bog jeg “læser” og en bog jeg falder i søvn til, hvor handlingen er mig lidt ligegyldig. Sådan en rar fortæller stemme hjælper mig hurtigt ind i søvnen. Og som du selv nævner: lister. For ja, hej hej hukommelse. Vi har også en familie kalender på væggen. Hvis en aktivitet ikke står i den, kan man ikke forvente at den anden voksne kan hjælpe. Jeg prøver også at meditere. Og så strikker jeg og prøver at komme lidt i kontakt med naturen hver dag, selvom det er vildt svært på Nørrebro. Har ikke luret den med oprydning endnu, som stresser bigtime. Alting. Altid. Roder.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Jeg hører podcasten Sleep With Me når jeg ikke kan finde ro til at sove. Og så er jeg begyndt at lytte til podcasten Hjernen På Overarbejde, som er virkelig spænende og med brugbare tips til at give sin hjerne et lille pusterum. Jeg har for første gang i mange år meldt mig til en fast ugentlig træning hvor vi laver noget forskelligt hver gang. Så der er ingen der er gode til det, og jeg får rørt mig og gjort noget kun for mig!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Den aller største hjælp for mig, er at jeg efter min 3. barsel er gået på nedsat tid. Jeg har en ugentlig fridag, hvor jeg får trænet og lavet en hel masse praktisk. Det gør mig ikke noget at knokle rundt, for det hele foregår i mit tempo, og der er ingen, der afbryder mig. Det er ren velvære.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Om døden, en bog og en rød pille