At få hjertet ud af halsen (Og om Marienlyst Strandhotel)

Om at komme i form efter, at have født. Eller bare efter en periode, hvor man har været virkelig træt eller doven.

Mens jeg sidder her og kører min pandekage nummer 4 ned i svælget, tænker jeg, at det er passende, at skrive noget, der gør, at jeg lige et kort øjeblik kan føle mig lidt sporty og fitness-blogger-agtig.

Men sandheden er, at jeg har født et par børn. Ja, det vidste du rigtig nok ikke om mig..

Derudover har jeg været sådan én, der altid på en eller anden måde har formået, at komme i form efter, at jeg enten har født et eller flere børn eller har formået, at komme i så dårlig form, at jeg knap har kunne trille ned til bageren for at købe en ekstra stor romkugle. Jeg er hverken personlig træner eller har en uddannelse indenfor anatomi og idræt, selvom jeg mange gange droppede jura, for at læse idræt istedet. Dette jeg skriver her, beror derfor udelukkende på erfaringer og bærer på ingen måde præg af faglig viden.

Det er lidt forskel på kageform og efter-baby-form

Kagekroppen må gerne blive underlagt en ordentlig omgang pinsel i form af træning, hvor man lige skal være lidt sød ved sin krop, når den lige har kreeret og leveret et lille menneske.

 

Efter-baby-kroppen

Den skal du altså passe på.

Jeg havde selv frygtelig travlt med at komme igang igen efter første barn. Jeg havde lige løbet ironman, da jeg blev gravid med storesøster, så det var noget af en kold tyrker, at gå fra 20 timers træning om ugen til gravid svømning i den lokale svømmehal.

Når jeg ser tilbage nu, synes jeg, at jeg var lidt fjollet, at jeg havde så travlt med at komme igang igen. Det skulle jo vise sig, at hun kun var så lillebitte et millisekund. Jeg skulle have brugt tiden på at sniffe hendes babyduft, fremfor at stå i et fitnesscenter.

Pas på mavsen

Jeg lærte meget hurtigt, at man skulle være opmærksom på delte mavemuskler. De skal nemlig helst ikke udfordres alt for meget. Det er meget nemt, at undersøge, hvordan om hvorvidt de stadig er delte.

Du kan se her hvordan

Hvis de er det, er det særligt vigtigt, at dine mavemuskler ikke bliver presset yderligere. Jeg fandt dog ud af, at man faktisk kunne hjælpe musklerne ret hurtigt på vej. Når man gik rundt med barnevognen skulle man spænde op i maven og suge navlen ind mod rygraden.

Når der så er styr på mavsen (og underlivet. Husk lige at besøg doktormanden, så dit underliv ikke ender nede ved knæene), kan du sagtens komme igang og her er et par forslag til det:

Crossfit Moms

Seriøst. Hvis det ikke var fordi, at jeg i forvejen havde en millard børn, havde jeg produceret en mere, bare for at vende tilbage til crossfit moms i Crossfit Copenhagen. Den søde træner havde magiske baby-skills, der fik begge børn til at sove, så mor fik tid til at træne.

 

Barnevogns-tril

De findes i mange udgaver. Fælles for dem alle er, at det er udendørs træning med baby, der for det meste befinder sig i en barnevogn. Jeg endte med selv at lave et hold i Fælledparken, da jeg synes, at de fleste tilbud var for dyre.

 

Træning for kage-forms-kroppen

Når man er kommet tilbage på arbejde og ens børn er ved at være så gamle, at man ikke længere kan læne sig op af, at man lige har født, har jeg et par fifs til at komme i rimelig god form, selvom man har vanvittig lidt tid.

30-20-10 løb

Der er lavet en masse studier på det og interval-løb er den direkte vej til en bedre form. Det er også hårdt, men det er hurtigere overstået.

30-20-10 handler egentlig bare om, at du løber (eller går) 30 sekunder langsomt, 20 sekunder i middel fart og 10 sekunder hurtigt. Det gør man 5 gange, hvorefter man holder 1 minuts pause.

Jeg bruger appen af samme navn og jeg løber normalt 10 minutters let løb som opvarmning og så 2 af ovenstående blokke af 5 minutter med pausen imellem. Lige da jeg havde fået Ellie var jeg i så dårlig form, at jeg startede med at gå. Det blev hurtigt til løb.

7 minute workout 

Det virker lidt som en joke, at man skal kunne komme i form af 7 minutters træning. Men det siger de kloge altså. Træningsmodellen findes også som app og er egentlig bare en lang række øvelser med kropsvægt, som man går igennem med pauser derhjemme.

 

Nordic Hiit

Konceptet Nordic Hit er, at en række seje danske pige, har udviklet en form for abonnement-service, hvor de hver dag lægger en video ud med ny træning. Der er tale om HIIT-træning, som betyder træning med høj intensitet. Det vil sige tårnhøj puls i 12 minutter.

Jeg fulgte deres programmer i en lang periode og fik meget ud af det.

 

Og så det vigtigste

Holdsport eller noget andet, hvor du har det sjovt..

Nogen har det sjovt, når de løber efter en bold. Andre har det sjovt, når de løber rundt i en skov. Men når man dyrker sport, man synes er sjovt, glemmer man hurtigt ens galoperende puls og det faktum, at man er ved at hoste ens lunger ud.

Jeg selv dyrker floorball, som er indendørs hockey, som man kender det fra gymnasietiden. Det gør jeg hver mandag i en hal i Vanløse. Det giver både udgang hjemmefra og et kondital, der langsomt bevæger sig væk fra 0.

 

 

2 kommentarer

  • Pernille

    Jeg fik forleden dag en øjenåbner af de helt store, da jeg kom til at zappe hen på dr3s morgengymnastik! Dén dag ramte jeg totalt plet: løbetræning, noget kampsport a la bodycombat og træning med barn – alle virkelig relevante eller ting jeg elsker🤩 hver morgen inden kl. 9 og hvis også på deres hjemmeside osv. Og så er det jo gratis💪🏻

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jernmor.dk

      Fedt! Er det noget værd? Jeg har altid troet, at det bare var fis, når jeg har set det i tv-guiden.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

At få hjertet ud af halsen (Og om Marienlyst Strandhotel)