Hvordan man overlever en børnefødselsdag

Gode ideer til sommerferie-aktiviteter med børn

Vi har snart ferie. 3 uger bliver det til i år, der skal fyldes med indhold.

Normalt rejser vi væk. Det magter jeg ikke i år. Af 2 årsager:

1: Jeg er stor fan af dem, der magter at rejse til Bali og den slags, der kræver 18 timer i et fly med deres børn. Jeg orker det bare ikke selv, da mine yngste har den alder lige nu, der ikke kan kombineres med et fly, jf. dette indlæg. Jeg vil hellere sidde 14 dage i et sommerhus i Løgumkloster i silende regn end at sidde 14 timer med 2 halvanden-årige på speed i et fly

2: Det er noget med, at vi har købt et hus. Det man finder ud af, når man køber et hus, er at der er tale om både et penge- og tidsslugende sort hul, der aldrig bliver mættet. Jeg aner faktisk ikke, hvad et hus sådan reelt koster på bundlinjen, når det første år er gået, så vi forsøger at undlade at bruge for mange penge i år. Og hvad sker der egentlig med, at en uges ferie på Mallorca med 3 børn nemt kan koste 25.000 kr.?

Men hvad skal vi egentlig så lave herhjemme?

For noget skal vi lave.

Det kan godt være at alle livsstils-børne-eksperter og Lola Jensen-typer i Go’ Morgen Danmark siger, at det er bedst for børnene, hvis man bare bliver hjemme og trisser rundt, så børnene selv får lov at være kreative og finde på lege. Indimellem kan jeg faktisk godt blive i tvivl, om hvornår de mennesker selv sidst har haft adgang til børn. For det kan godt være, at det er bedst for barnet, men til gengæld bliver forældrene til rystende espeløv efter de første 4 dage, hvor der bliver råbt ”MORJEGERTØRSTIGJEGSKALTISSEJEGVILHAVEENISMORMORMORDUSVARERIKKEMORSENUMIGJEGKANSTÅPÅETBENSELVOMDULIGEHARSETDETOGHARSAGTDETVARFLOT3GANGE” ca. fra kl. 05.30 til kl. 19.15.

Så vi laver en kombination. Med nogle dage hjemme og nogle dage ud i det blå.

Og her er hvad vi indtil videre har talt om:

Jaaaaazzz..

I denne uge er der jazzfestival  I går så jeg på Lorry, at der i Lindevangsparken på Frederiksberg hele ugen er gratis jazz for børn. Nye bands går på hver dag kl. 12 og kl. 16.00. Vi har desværre ikke ferie, men jeg tænker, vi skal derud på lørdag, hvor jeg kan se, at der er Cirkus Panik kl. 12.00, der er gøglercirkus og musik blandet i et.

Du kan se hele programmet for her

Amager Naturcenter

Efter vi er flyttet til Amager, ligger dette nu i vores nabolag. Det ligger ca. 10 minutters gang fra Vestamager Metrostation

Jeg er ret vild med konceptet, da jeg er glad for at losse mine børn ud i naturen. Der er tale om en lille oase midt i fælleden, hvor der hver dag er aktiviteter. Man kan låne lege, udstyr og cykler. Fx er der i denne uge kriblekrable-ture, hvor børnene kan lave fine blomsterkort og kan komme ud og lede efter insekter. Det lyder lidt klamt, men jeg tænker, at det er den slags ting, børn synes er fede. Du kan se ugens aktiviteter på deres facebook-side.

Ved siden af ligger Naturlegepladsen Himmelhøj med masser af legemuligheder. Det kan få et besøg i samme ombæring

Naturlegeplads i Valby

Apropos naturlegepladser har jeg hørt rigtig meget godt om naturlegepladsen, der ligger i Valby-parken. Jeg har ikke selv været der, men kan se på billederne derude fra, at de med deres 25.000 kvadratmeter har rigtig meget at byde på og masser af ting at kravle i. Så det skal også have et besøg.

Vandlegepladsen i Fælledparken

Legepladserne i Fælledparken var vores no. 1 go to-place, når børnene skulle underholdes et par timer, da vi boede i indre by. Der er noget for enhver smag, men Vandlegepladsen er verdens dejligste sted, når vejret er godt.

Der er tale om et kæmpe område, der som i navnet indikerer, består af en masse vand kombineret med en legeplads. De plejer at lukke vandet ud ved en 18-tiden, så det er også noget, der skal besøges i dagtimerne.

Og hvis klimaet bliver normalt igen og det begynder at regne:

Experimentariet

For et par måneder siden var vi så heldige, at blive inviteret med til åbningen af det nye Minivers, der er henvendt til de 0-3 årige. Børnenes moster arbejder der og de skulle bruge nogle børn, der ville løbe rundt mens Mary klippede båndet og Lorry gik rundt og filmede.

Det var virkelig fint og det ramte alle 3 børn, selvom der er 2 år imellem. Vi nåede aldrig at se resten af Experimentariet, da børnene brugte næsten 3 timer i Miniverset (der er lukket af, så de ikke kan stikke af)  Der er leg nok til mange timer derinde. Det kan klart anbefales.

Og de lidt længere ture:

Astrid Lindgrens verden

Da vi var i Stockholm sidste år besøgte vi Astrid Lindgrens hus. Siden da har vi talt om at besøge Astrid Lindgrens verden i Sverige. Der er tale om et stort eventyrsland, hvor alle hendes mange eventyr bliver bragt til live og hvor man kan træde direkte ind i historierne og lege med.

Det ligger godt 4 timers køretur fra København, så det er en lang tur, der nok skal kombineres med en overnatning. Jeg ved i hvert fald, at mine børn sagtens kan skrige 4 timer i en autostol og det tror jeg ikke, at hverken jeg eller de magter.

Indgangen er også en smule dyr. Det koster 300 (svenske) kroner for børn fra 3 år og 410 kr. for voksne og det koster ca. 2000 kroner at overnatte for hele familien. Det er lidt over vores budget, men jeg vil det gerne på et tidspunkt.